RETNINGSLINJERNE SAGER OG PRAKSIS PUBLIKATIONER OM ALKOHOLREKLAMENÆVNET KONTAKT
Retningslinjerne
Regelsættet
Retningslinjerne med bemærkninger
Sanktionsmulighederne
Markedsføringslovens § 1
Markedsføringslovens § 8, stk. 2
Andre regler og hensyn
Sager fordelt på emner
Gode råd til markedsføringen
Bestil foldere

Gode råd til markedsføringen

Vurder disse punkter hvis du er i tvivl om, hvorvidt din virksomheds markedsføring eventuelt kunne være i strid med retningslinjerne

 

Generel markedsføring:

  1. Markedsføring af alkohol må ikke fremstå, som om det får personer til at præstere bedre
  2. Man må ikke fremstille personer, der drikker alkohol, som smartere, klogere eller mere populære
  3. Personer må ikke fremstå som mere attraktive på grund af alkohol   

Overforbrug:

  1. Markedsføring af alkohol må ikke medvirke til at skabe positivitet omkring et overforbrug
  2. Alkohol skal fremstilles i situationer, hvor den nydes i moderate mængder
  3. Personer som ikke drikker eller drikker moderat må ikke fremstilles negativt. 

Mindreårige:

  1. Markedsføring af alkohol må aldrig henvende sig til børn og unge
  2. I markedsføring af alkohol må man ikke gøre brug af personer under 25 år eller personer som specielt appellerer til børn og unge
  3. Al markedsføring, herunder sponsorater, reklamer, events mm., som relaterer sig til mindreårige, er et specielt følsomt område, der kræver ekstra opmærksomhed

Alkohol og kørsel:

  1. Markedsføring af alkohol må ikke direkte eller indirekte forbindes med nogen form for kørsel
  2. Man skal undgå reklamer, som viser alkohol sammen med personer i bil, på cykel eller i båd
  3. Sponsorater må ikke forbindes med kørsel  

Sportsaktiviteter:

  1. Markedsføring af alkohol må ikke sættes i forbindelse med aktiv sportsudøvelse
  2. Man må ikke bruge sportsstjerner i reklamer
 

©2008 Alkoholreklamenævnet ∙ Faxehus ∙ Gamle Carlsberg Vej 16 ∙ DK-1799 København V ∙ Tel 7216 2440 ∙ Fax 7216 2444 ∙ info@alkoholreklamenaevn.dk