RETNINGSLINJERNE SAGER OG PRAKSIS PUBLIKATIONER OM ALKOHOLREKLAMENÆVNET KONTAKT
Sager og praksis
Om at klage
Online klageformular
Afgørelserne
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001


Afgørelser i Alkoholreklamenævnet
» Tilbage til oversigt

Tuborg Julebryg
04-09-2011

Klagens indhold
Alkoholpolitisk Landsråd indklagede Carlsberg Danmarks reklamefilm for Tuborg Julebryg fra november 2010 for at antyde, at alkohol kan være sundt samt for at rette markedsføringen mod børn og unge. 

Beskrivelse af markedsføringstiltaget
Markedsføringstiltaget bestod af en TV- og biografreklame. Selve reklamen tager udgangspunkt i en musikvideo, der bruges til karaoke, hvor teksten fremgår af skærmen i takt med, at den skal synges. Ovenpå teksten danser Tuborg Julebryg universets rensdyr, og sneen daler i baggrunden. Teksten lyder: ”Er din november grå, og mangler snefnug på? Så la’ der falde lidt sne før, at stressen banker på. December er så kort, ja det er noget lort. Man vil ha’ en Julebryg, og pludselig er den bort! Julebryg, Julebryg, Tuborg Julebryg. Start din jul lidt før i år, så du kan nå en tår.” Melodien er julesangen ”Jingle Bells”.
 
Indklagedes bemærkninger
Carlsberg bemærkede, at rensdyret er en del af Tuborg Julebrygs univers, der har været brugt i Carlsbergs markedsføring siden 1979 og er et indarbejdet humoristisk identifikationstegning, der appellerer til voksne. Både Alkoholreklamenævnet og Forbrugerombudsmanden har tidligere taget stilling til Julebryg-universet og har ikke fundet det i strid med retningslinjerne. Ydermere bemærkede Carlsberg, at universet er så åbenlyst fantasifuldt, at forbrugeren næppe forledes til at tro, at indtagelse af en julebryg kan forhindre julestress.

Alkoholreklamenævnets afgørelse
Alkoholreklamenævnet konstaterer, at der er tale om markedsføring af alkoholholdige produkter, hvorfor Nævnet har kompetence til at behandle klagen.

Nævnet finder, at markedsføringen fremstår som en voksen humoristisk identifikationskampagne snarere end en tegneserie, hvis indhold appellerer til børn og unge. Alkoholreklamenævnet lægger vægt på, at indklagede har anvendt det samme univers til markedsføringen af Tuborg Julebryg siden 1979.

Alkoholreklamenævnet udtaler på den baggrund ikke kritik af markedsføringstiltaget.

Klager
Alkoholpolitisk Landsråd.





» Tilbage til oversigt
 
©2008 Alkoholreklamenævnet ∙ Faxehus ∙ Gamle Carlsberg Vej 16 ∙ DK-1799 København V ∙ Tel 7216 2440 ∙ Fax 7216 2444 ∙ info@alkoholreklamenaevn.dk